Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
 

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Chmielniku

Kielecka 18, 26-020 Chmielnik

 

Statut

Załącznik do uchwały nr XXIV/259/2020

Rady Miejskiej w Chmielniku z dnia 31 sierpnia 2020r. w sprawie nadania Statutu Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w Chmielniku

 

STATUT
SAMODZIELNEGO PUBLICZNEGO ZAKŁADU OPIEKI ZDROWOTNEJ
W CHMIELNIKU

 

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1.

1. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Chmielniku, zwany dalej

„Zakładem”, jest zakładem leczniczym podmiotu leczniczego, prowadzonym

w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.

2. Siedzibą Zakładu jest Chmielnik.

3. Podmiotem tworzącym dla Zakładu jest Gmina Chmielnik.

4. Nadzór nad działalnością Zakładu sprawuje Burmistrz Miasta i Gminy Chmielnik.

 

§ 2.

Zakład posiada osobowość prawną i jest wpisany do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji, publicznych zakładów opieki zdrowotnej pod numerem KRS 0000007099.


§ 3.

Zakład działa na podstawie:

1. ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 295),

2. ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1373, zmiany z 2019 r. poz.: 1394, 1590, 1694, 1726, 1818, 1905, 2020, 2473, z 2020 r. poz. 695, 945),

3. ustawy z dnia 27 czerwca 1997 roku o służbie medycyny pracy (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1175).

 

ROZDZIAŁ II

CELE I ZADANIA ZAKŁADU

§ 4.

Celem Zakładu jest udzielanie świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, ochrona zdrowia pracujących przed wpływem niekorzystnych warunków związanych ze środowiskiem pracy, sprawowanie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującymi oraz podejmowanie innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady wykonywania oraz realizowania zadań z zakresu

promocji zdrowia.


§ 5.

1. Do podstawowych zadań Zakładu należy udzielenie świadczeń zdrowotnych w zakresie:

a) podstawowej opieki zdrowotnej,

b) poradni specjalistycznych,

c) medycyny pracy,

d) medycyny szkolnej,

e) szczepień,

f) stomatologii,

g) pielęgniarskiej opieki długoterminowej,

h) pielęgniarskiej i położniczej opieki środowiskowo-rodzinnej,

i) transportu sanitarnego,

j) badań diagnostycznych (USG, spirometria i inne).


2. Gmina Chmielnik może nałożyć na Zakład obowiązek wykonywania dodatkowego zadania jeżeli jest to niezbędne ze względu na potrzeby systemu zobowiązań międzynarodowych.


3. Gmina zapewnia Zakładowi środki do wykonywania zadania, o którym mowa w ust.2 chyba,
że wykonanie zadania następuje nieodpłatnie na podstawie umowy.

 

§ 6.

1. Zakład może prowadzić wyodrębnioną organizacyjnie działalność inną niż działalność lecznicza pod warunkiem, że nie ograniczy ona dostępu do świadczeń zdrowotnych.

2. Zyski z prowadzenia innej działalności niż lecznicza będą w całości stanowiły dochód Zakładu, z przeznaczeniem na realizację działalności statutowej.

3. Koszty prowadzenia działalności innej niż działalność lecznicza oraz straty nie mogą być pokrywane ze środków pochodzących z umowy o udzielanie publicznych zamówień na świadczenia zdrowotne.


§ 7.

W wykonaniu zadań Zakład współpracuje z:

1/ innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą,

2/ placówkami naukowo – badawczymi,

3/ związkami i samorządami zawodowymi,

4/ organizacjami społecznymi i stowarzyszeniami,

5/ państwową inspekcją sanitarną, państwowym nadzorem farmaceutycznym i innymi jednostkami organizacyjnymi.

 

ROZDZIAŁ III

ORGANY I STRUKTURA ORGANIZACYJNA ZAKŁADU


§ 8.

1. Organami Zakładu są:

a) Dyrektor

b) Rada Społeczna


§ 9.

1. Dyrektor kieruje działalnością Zakładu i reprezentuje go na zewnątrz.

2. Burmistrz Miasta i Gminy Chmielnik z Dyrektorem Zakładu nawiązuje stosunek pracy na podstawie powołania, umowy o pracę albo zawiera z Dyrektorem umowę cywilnoprawną po opinii Rady Społecznej.

3. W przypadku kiedy Dyrektor nie jest lekarzem, tworzy się stanowisko Zastępcy

Dyrektora ds. Lecznictwa, który będzie wyłoniony w drodze konkursu.

4. Zwierzchnikiem służbowym Dyrektora jest Burmistrz.

5. Rozwiązanie stosunku pracy dokonuje Burmistrz po opinii Rady Społecznej.

6. Dyrektor samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące funkcjonowania Zakładu i ponosi za nie odpowiedzialność. W szczególnych przypadkach korzysta z opinii właściwych organów
i organizacji w trybie na zasadach określonych niniejszym statutem.

7. Dyrektor jest przełożonym wszystkich pracowników Zakładu.

8. Do obowiązków Dyrektora należy w szczególności:

1) przygotowanie i przedkładanie Radzie Społecznej Zakładu:

a) projektów zmian związanych z przekształceniem lub likwidacją, rozszerzeniem lub ograniczeniem działalności,

b) projektu regulaminu organizacyjnego lub jego zmian,

c) projektu regulaminów wewnętrznych Zakładu,

d) projektu rozwoju Zakładu,

e) corocznych sprawozdań rzeczowo – finansowych z działalności Zakładu do końca pierwszego kwartału roku następującego po roku za który złożono sprawozdanie rzeczowo – finansowe;

2) opracowywanie planu finansowego i inwestycyjnego;

3) dokonywanie ocen działalności Zakładu, w tym dla potrzeb Rady Społecznej;

4) bieżący nadzór nad wykonaniem zadań statutowych;

5) zatrudnianie, organizowanie i ocena pracy, zwalnianie oraz ustalanie zasad wynagradzania podległego personelu Zakładu;

6) sporządzanie raportu o sytuacji ekonomiczno-finansowej Zakładu.

§ 10.

1. Organizację wewnętrzną i zakres działania komórek organizacyjnych Zakładu ustala Dyrektor Zakładu w drodze regulaminu organizacyjnego.

2. Zakres działania komórki organizacyjnej, w której udzielane są świadczenia zdrowotne, powinien ponadto zawierać szczegółowy wykaz świadczeń wykonywanych czynności i procedur medycznych.

§ 11.

1.Rada Miejska powołuje i odwołuje Radę Społeczną Zakładu oraz zwołuje jej pierwsze posiedzenie.

2. Rada Społeczna jest organem inicjującym i opiniodawczym Gminy Chmielnik oraz organem doradczym Dyrektora Zakładu.

3. Do zadań Rady Społecznej należy w szczególności:

1) przedstawianie Radzie Miejskiej wniosków i opinii w sprawach:

a) zbycia aktywów trwałych oraz zakupu lub przyjęcia darowizny nowej aparatury i sprzętu medycznego,

b) związanych z przekształceniem lub likwidacją, rozszerzeniem lub ograniczeniem działalności,

c) przyznawania Dyrektorowi Zakładu nagród,

d) rozwiązania stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej z Dyrektorem Zakładu,

e) regulaminu organizacyjnego;

2) przedstawianie Dyrektorowi Zakładu wniosków i opinii w sprawach:

a) planu finansowego, w tym planu inwestycyjnego,

b) rocznego sprawozdania z planu finansowego, w tym planu inwestycyjnego,

c) kredytów bankowych lub dotacji,

d) podziału zysku,

e) raportu o sytuacji ekonomiczno-finansowej Zakładu

3) uchwalenie regulaminu swojej działalności oraz przedkładanie regulaminu do zatwierdzenia Radzie Miejskiej;

4) dokonywanie okresowych analiz skarg i wniosków wnoszonych przez pacjentów,
z wyłączeniem spraw podlegających nadzorowi medycznemu;

5) opiniowanie wniosku w sprawie czasowego zaprzestania działalności leczniczej;

6) wykonywanie innych zadań określonych w ustawie i statucie.

§ 12.

1. Sposób zwoływania posiedzeń Rady Społecznej, tryb pracy i podejmowania uchwał

określa regulamin Rady Społecznej Zakładu zatwierdzony przez Radę Miejska w Chmielniku.

2. W posiedzeniach plenarnych Rady Społecznej uczestniczy Dyrektor Zakładu oraz przedstawiciele organizacji związkowych działających w podmiocie leczniczym.

3. W posiedzeniach Rady Społecznej mają prawo uczestniczyć z głosem doradczym przedstawiciele samorządów zawodów medycznych.

§ 13.

Od uchwały Rady Społecznej przysługuje Dyrektorowi Zakładu odwołanie do Rady Miejskiej w Chmielniku.

§ 14.

1. Rada Społeczna składa się z 6 osób w tym:

1/ jako przewodniczący Burmistrz lub osoba przez niego wyznaczona

2/ jako członkowie:

a) przedstawiciel Wojewody Świętokrzyskiego,

b) przedstawiciele Rady Miejskiej w Chmielniku w liczbie 4 osób wyłonionych przez Radę, 2. Kadencja Rady Społecznej rozpoczyna się z chwilą powołania, a kończy się z upływem kadencji Rady Miejskiej.

3. Przewodniczącemu Rady Społecznej przysługuje prawo do wnioskowania o odwołanie członka Rady lub powołanie nowego członka.

4. Członkiem Rady Społecznej nie może być osoba zatrudniona w tym Zakładzie.

5. Członek Rady Społecznej może zostać odwołany przed upływem kadencji w razie skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego.

 

§ 15.

1. Zakład wykonuje działalność leczniczą w zakładzie leczniczym - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Chmielniku przy ul. Kieleckiej 18, 26-020 Chmielnik.

2. W skład zakładu leczniczego (zm. z 2017 r.) wchodzą następujące jednostki organizacyjne:

a) Przychodnia Zdrowia przy ul. Kieleckiej 18, 26-020 Chmielnik,

b) Ośrodek Zdrowia w Sędziejowicach 36, 26-020 Chmielnik,

c) Ośrodek Zdrowia w Piotrkowicach przy ul. Franciszki Krasińskiej 1, 26-020 Chmielnik.

3. W skład Przychodni przy ul. Kieleckiej 18 w Chmielniku wchodzą następujące komórki organizacyjne:

a) Poradnia Lekarza POZ o specjalności: Poradnia (gabinet) lekarza podstawowej opieki zdrowotnej,

b) Poradnia dla Dzieci o specjalności: Poradnia (gabinet) lekarza podstawowej opieki zdrowotnej dla dzieci,

c) Poradnie Stomatologiczne o specjalności: Poradnia stomatologiczna, ul Kielecka 18,

d) Gabinet Pielęgniarki Środowiskowej-Rodzinnej o specjalności: Poradnia (gabinet) pielęgniarki środowiskowej – rodzinnej,

e) Poradnia Medycyny Pracy o specjalności: Poradnia medycyny pracy,

f) Poradnia Stomatologiczna o specjalności: Poradnia stomatologiczna, ul.Szkolna7,

g) Gabinet Medycyny Szkolnej o specjalności: Gabinet medycyny szkolnej, ul.Szkolna7,

h) Gabinet Medycyny Szkolnej o specjalności: Gabinet medycyny szkolnej, ul. Dygasińskiego 11,

i) Gabinet Położnej Środowiskowej – Rodzinnej o specjalności: Poradnia (gabinet) położnej środowiskowej - rodzinnej

j), Pielęgniarska Opieka Długoterminowa o specjalności: Pielęgniarska domowa opieka długoterminowa,

k) Gabinet Zabiegowy o specjalności: Gabinet zabiegowy,

l) Punkt Szczepień o specjalności: Punkt szczepień

m), Poradnia Lekarza Rodzinnego o specjalności: Poradnia (gabinet) lekarza rodzinnego,

n) Zespół Transportu Sanitarnego o specjalności: Zespół transportu sanitarnego,

o) Pracownia USG o specjalności: Pracownia USG.

4. W skład Ośrodka Zdrowia w Sędziejowicach wchodzą następujące komórki organizacyjne:

a) Poradnia Lekarza POZ o specjalności: Poradnia (gabinet) lekarza podstawowej opieki zdrowotnej,

b) Poradnia dla Dzieci o specjalności: Poradnia (gabinet) lekarza podstawowej opieki zdrowotnej dla dzieci,

c) Gabinet Pielęgniarki Środowiskowej-Rodzinnej o specjalności: Poradnia (gabinet) pielęgniarki środowiskowej – rodzinnej,

d) Gabinet Zabiegowy o specjalności: Gabinet zabiegowy,

e) Punkt szczepień o specjalności: Punkt szczepień,

f) Poradnia Lekarza Rodzinnego o specjalności: Poradnia (gabinet) lekarza rodzinnego,

5. W skład Ośrodka Zdrowia przy ul. Franciszki Krasińskiej 1 w Piotrkowicach wchodzą następujące komórki organizacyjne:

a) Poradnia Lekarza POZ o specjalności: Poradnia (gabinet) lekarza podstawowej opieki zdrowotnej,

b) Poradnia dla Dzieci o specjalności: Poradnia (gabinet) lekarza podstawowej opieki zdrowotnej dla dzieci,

c) Poradnia Pielęgniarki Środowiskowej-Rodzinnej o specjalności: Poradnia (gabinet) pielęgniarki środowiskowej – rodzinnej,

d) Gabinet Zabiegowy o specjalności: Gabinet zabiegowy,

e) Punkt Szczepień o specjalności: Punkt szczepień,

f) Poradnia Lekarza Rodzinnego o specjalności: Poradnia (gabinet) lekarza rodzinnego,

g) Gabinet Medycyny Szkolnej o specjalności: Gabinet medycyny szkolnej h) Poradnia Stomatologiczna o specjalności: Poradnia stomatologiczna.

 

ROZDZIAŁ IV

GOSPODARKA FINANSOWA ZAKŁADU

§ 16.

1.Zakład prowadzi gospodarkę finansową w oparciu o:

a) ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 295),

a) ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 351, zmiany poz.: 1495, 1571, 1655, 1680, zamiany z 2020 r. poz. 568),

b) ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 869, zmiany poz.: 1622, 1649, 2020, zmiany z 2020 r. poz.: 284, 374, 568, 695, 1175

d) wydane na ich podstawie przepisy wykonawcze,

e) plan finansowy ustalony przez Dyrektora Zakładu.

2. Zakład sporządza roczny bilans i ustala wynik finansowy działalności.

 

§ 17.

1. Zakład może uzyskiwać środki finansowe:

1)z odpłatnej działalności leczniczej, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej,

2) z wydzielonej działalności gospodarczej innej niż wymieniona w pkt. 1,

3)z darowizn, zapisów, spadków oraz ofiarności publicznej, także pochodzenia zagranicznego,

4) na cele i na zasadach określonych w przepisach art. 114-117 Ustawy o działalności leczniczej,

5) na realizację innych zadań określonych odrębnymi przepisami,

6) na pokrycie straty netto o której mowa w art. 59 ust. 2 Ustawy.

2. Zakład gospodaruje samodzielnie przekazanymi w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem komunalnym oraz majątkiem własnym (otrzymanym i zakupionym).

3. Zakład może zbyć, wydzierżawić, wynająć lub wnieść do spółki bądź fundacji majątek trwały po uzyskaniu zgody Rady Miejskiej.

 

§ 18.

1. Zakład decyduje o podziale zysku.

2. Zakład pokrywa we własnym zakresie ujemny wynik finansowy.

§ 19.

Roczne sprawozdanie finansowe po zaopiniowaniu przez Radę Społeczna zatwierdza Rada Miejska.

§ 20.

1. Wartość majątku Zakładu określa:

a) Fundusz Założycielski Zakładu,

b) Fundusz Zakładu.

2. Fundusz Założycielski Zakładu stanowi wartość wydzielonej Zakładowi części mienia komunalnego.

3. Fundusz Zakładu stanowi wartość majątku Zakładu po odliczeniu Funduszu Założycielskiego.

4. Fundusz założycielski zwiększa się o przekazane:

1) dotacje na inwestycje i zakup sprzętu i aparatury,

2) z budżetu gminy dotacje na cele rozwojowe,

3) dary mające charakter majątku trwałego lub obrotowego.

 

ROZDZIAŁ V

DZIAŁALNOŚĆ INNA NIŻ LECZNICZA

§ 21.

1. Stosownie do postanowień § 6 niniejszego Statutu, Zakład prowadzi działalność inną niż lecznicza w zakresie odpłatnego wynajmowania i użyczania pomieszczeń użytkowych
i mieszkalnych podmiotom wykonującym działalność leczniczą, a także innym podmiotom
i osobom fizycznym.

2. Szczegółowe warunki prowadzenia działalności innej niż lecznicza, określone są
w umowach zawartych pomiędzy Zakładem a podmiotami wskazanym w ust. 1.

 

ROZDZIAŁ VI

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 22.

1. W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie odpowiednie postanowienia ustawy o działalności leczniczej i ustawy Kodeksu Pracy oraz inne właściwe przepisy prawa.

2. Zmiany w statucie mogą być dokonywane w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.

3. Niniejszy Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.


 

Informacje

Liczba wyświetleń: 922
Utworzono dnia: 04.05.2022

Historia publikacji

  • 09.05.2022 11:23, Administrator
    Edycja strony: Statut
  • 09.05.2022 10:50, Administrator
    Edycja strony: Statut
  • 09.05.2022 10:49, Administrator
    Edycja strony: Statut

Strona internetowa

Komunikacja w języku migowym

 

 

 

Odwiedź nas na:

Wynik obrazu dla fb